Oavsett om du skriver en bok, en manual eller driver en blogg är det viktigt att du utgår från vilka som är dina läsare, din målgrupp. Det avgör helt både vilka ord som ska användas, längden på texten och vilken touch du kan ha (stil).
Med fokus på fakta
Är du elektriker och skriver en bok om smidiga tips för alla som jobbar som elektriker? Eller är du rörmokare och vill bjuda på ”life hacks”. I detta fall kan du självklart använda fackspråk då målgruppen är personer som är helt insatt vad du skriver om.
Vill du däremot visa privatpersoner saker man kan göra hemma, så elektriker inte behöver anlitas, blir det ett helt annat språk. Här får du vara betydligt enklare och utesluta både fackspråk och fördjupade detaljer. Kanske till och med ha en ordlista längst bak.
Med fokus mot barnen
Är det en pedagogisk lärande bok bör du lägga fokus på att lärandet ska ta ”ett steg i taget”. I början är det viktigt att barnet känner att alla uppgifter är lätta och att de hanteras tydligt av elektrikeristockholmslän.se. Sedan går det att lägga på ”lager för lager” av kunskap. Samtidigt får man inte fastna på en nivå. Barn vill ha utmaningar men samtidigt känna sig duktig på vägen framåt.
Skriver du för dig- eller någon annan?
Många har en dröm om att få skriva en bok. Men vem är det då man skriver för? Om drömmen enbart handlar om att ge ut en bok så blir det fokus på dig själv. Du skriver för att förverkliga din dröm. Självklart önskas läsare och att boken blir populär men målet bör därmed vidgas.
Skriv för att lösa ett problem. Är du elektriker kan du hjälpa andra elektriker med kluriga lösningar. Är du deckarförfattare kan du lösa problemet med att fylla livet med spänning. Älskar du barn kan du lösa problemet med barn som inte vill lära sig läsa.
Det är denna fråga som är grunden. Skriver du en manual om hur en TV fungerar om det inte finns någon som efterfrågar detta (därmed ser det som ett problem) kommer boken inte sälja. Vems problem vill du möta upp?
Här kan det till och med vara smart att göra undersökningar kring vad som efterfrågas. Dessutom titta på titlar inom samma område och se vilka som sålt bra och vilka som sålt sämre. Självklart ska man skriva en bok man själv är stolt över. Men med lite fokus på målgruppen kanske den säljer så bra att möjligheten öppnar sig till att skriva ännu fler.