SEO står för sökmotoroptimering. Det är något man gör på sin hemsida för att den ska ranka högt i sökmotorers sökresultat. En vanlig sökmotor är exempelvis Google. Anledningen till att man vill ranka högt bland sökresultaten är att ens hemsida blir en av de första som potentiella kunder ser när de söker efter något. Så om du har ett företag som till exempel hjälper folk med träning, så kommer din hemsida vara en av de första sidorna som kunderna ser när de behöver hjälp med just sin träning, om din hemsida rankar högt i sökmotorn. Detta kan göra enorm skillnad i hur många kunder du får. 

Hur du kan förbättra din SEO 

I vissa lägen, när konkurrensen är hög inom ett ämne, kan det vara svårt att ranka högt bland sökresultaten. Även med hjälp av en professionell kan det vara svårt. I andra lägen kan det gå att uppnå ett ganska bra resultat med relativt enkla knep. Google Analytics - SEO

Det finns några grundläggande principer, som inta bara är grundläggande för sökmotoroptimering, utan även för företagande rent generellt. Bland annat är det viktigt att verkligen känna sin målgrupp på djupet, veta hur de tänker, vad de känner, vad de gör och vilket språk de använder. Att veta exakt vilken din målgrupp är och hur de fungerar hjälper dig att veta hur du ska kommunicera med dem. Det hjälper dessutom till i din research kring nyckelord. Nyckelorden är de ord som din målgrupp använder när de söker efter den hjälp du erbjuder i en sökmotor. För att ta reda på vilka ord som söks ofta på kan ett verktyg som kallas Google keyword planner användas. För att sedan ta reda på vilka ord som fungerar bäst kan A/B tester genomföras. 

En annan viktig aspekt för att sökordsoptimera din sida är att regelbundet publicera material på hemsidan, som videos eller blogginlägg exempelvis. Det visar för Google att du menar allvar, vilket de gillar. Det möjliggör också för att fler ska länka till din hemsida, om de tycker att det du publicerar är relevant och intressant. Ett sätt få fler länkar till sin sida kan också vara att samarbeta med andra som också har hemsidor eller bloggar. Det hjälper dessutom till om de sidor du samarbetar med är sidor av hög kvalité. 

Det sista som kan nämnas här är också att se till att använda rätt nyckelord i metadatan. Det handlar då om meta-titel, meta-beskrivning, och meta-nyckelord bland annat. Att se till att meta-datan är utformad med nyckelord kan åtminstone ge en viss fördel, även om det inte är en av de största faktorerna.